Gewicht

okt 7, 2021Mobiliteit, Vrachtvervoer en bereik

Gewicht

Bij personenauto’s blijkt de elektrische auto al lichter te zijn dan de waterstof auto. Ditzelfde beeld gaan we zien bij elektrische vrachtauto’s. Het accupakket is natuurlijk zwaar, maar een brandstofcel, inclusief de extreem sterke waterstof tanks weegt niet minder. Een elektrische vrachtauto als de Tesla semi mag van de Europese Commissie 42 ton treingewicht krijgen.

 De Tesla semi zal dan ook precies hetzelfde laadvermogen hebben als een diesel- of waterstoftruck.

Dit vind je misschien ook leuk…

Schoner

Schoner

is een vrachtwagen op waterstof schoner? Ja, mits …   Een vrachtauto op diesel verbruikt ongeveer 1 liter dieselolie op 3,5 km. Een liter dieselolie verstoken veroorzaakt 2.620 gram CO2 uitstoot. Per kilometer is dat 749 gram CO2.  Daarnaast kost het maken van...

Lees meer
kosten

kosten

Kosten Eén km met een 40-tons truck op waterstof kost aan waterstof 85 eurocent per km. Diesel zit op 42 cent per km. Tesla semi gaat volgens opgave van Tesla voor 10 cent per km aan elektriciteit verbruiken.

Lees meer
Infrastructuur

Infrastructuur

Infrastructuur Er zijn nog maar enkele tankmogelijkheden voor waterstof voor bussen en vrachtauto's. Dit kan uitsluitend op grote industriële locaties waar de voor bussen en vrachtauto's benodigde 35 kg waterstof kunnen worden getankt. Bij een gewoon waterstof...

Lees meer