Bereik

okt 6, 2021Mobiliteit, Personenauto's

We gaan in op één van de meest genoemde aspecten, het bereik

Bereik

Bereik van een waterstofauto versus elektrische auto

Een klassiek argument is dat een waterstofauto op een tank waterstof meer kilometers kan rijden dan een elektrische auto op een volle batterij.

Tot voor kort was dit een valide argument.

Elektrische auto’s hadden een bereik van 100, misschien 150, km terwijl een waterstofauto wel 500 km ver kan komen. Ja, in die situatie is de waterstofauto beslist in het voordeel.

Maar de ontwikkelingen aan de kant van de batterijauto’s hebben niet stilgestaan. Als je het huidige aanbod ziet dan is er eigenlijk nauwelijks verschil meer. Neem als voorbeeld de Toyota Mirai, een waterstofauto. Deze kan vijf kilo waterstof tanken en kom daar op papier 500 km ver mee. Maar een auto als de Tesla Model 3, die in 2019 beschikbaar is gekomen en waarvan we er in Nederland in het eerste kwartaal  van 2019 al zo’n 8.000 zagen verschijnen en wat de meest verkochte elektrische auto is, heeft effectief een bereik van rond 500 km. In de zomer wat meer, in de winter wat minder.

Het argument dat een waterstofauto per definitie verder komt dan een batterijauto is achterhaald, zeker als we bedenken dat er auto’s als de Tesla Roadster aankomen die een bereik van rond 1.000 km halen. Zelfs de Tesla semi, een volledig elektrische 40-tons vrachtwagen met oplegger, krijgt een bereik van meer dan 800 kilometer.

Die Tesla Roadster is dan nog een exotische (peperdure) sportwagen die we natuurlijk niet in grote aantallen op de weg gaan tegenkomen maar we kunnen erop rekenen dat ook de huidige batterijen nog sterk zullen verbeteren en over enkele jaren een range van 800 km en meer te verkrijgen zal zijn. 

Het blijft natuurlijk de vraag of men dat zal willen omdat het een stuk duurder zal zijn (immers, de batterij is het duurste onderdeel van de auto) maar wie het echt nodig heeft kan die range met een batterijauto gaan halen. Tegelijkertijd is de tendens om met steeds grotere vermogens accu’s van elektrische auto’s te gaan laden.

Natuurlijk zal ook het bereik van een waterstofauto door het gebruik van een grotere tank, voor zover technisch mogelijk, kunnen toenemen maar een verschil is er niet meer waardoor dit argument niet langer opgaat.

Dit vind je misschien ook leuk…

Schoner

Schoner

is een vrachtwagen op waterstof schoner? Ja, mits …   Een vrachtauto op diesel verbruikt ongeveer 1 liter dieselolie op 3,5 km. Een liter dieselolie verstoken veroorzaakt 2.620 gram CO2 uitstoot. Per kilometer is dat 749 gram CO2.  Daarnaast kost het maken van...

Lees meer
kosten

kosten

Kosten Eén km met een 40-tons truck op waterstof kost aan waterstof 85 eurocent per km. Diesel zit op 42 cent per km. Tesla semi gaat volgens opgave van Tesla voor 10 cent per km aan elektriciteit verbruiken.

Lees meer
Gewicht

Gewicht

Gewicht Bij personenauto's blijkt de elektrische auto al lichter te zijn dan de waterstof auto. Ditzelfde beeld gaan we zien bij elektrische vrachtauto's. Het accupakket is natuurlijk zwaar, maar een brandstofcel, inclusief de extreem sterke waterstof tanks weegt niet...

Lees meer