Gewicht

okt 7, 2021Mobiliteit, Personenauto's

Het gewicht van de auto’s wordt vaak genoemd. We gaan er hier op in.

Gewicht

 

Is een elektrische auto zwaarder dan een waterstofauto? Dat wordt namelijk vaak beweerd en dan heeft men het altijd over de batterij als ‘boosdoener’. 

Maar:   Neem nu het gewicht van de waterstofauto Hyundai Nexo, deze weegt 1789kg en kost EUR 74.995,-. 

Een Toyota Mirai weegt 1925 kg.

De Tesla Model 3, de huidige versie, die nu te koop is in Europa, weegt 1847 kg en kost vanaf  EUR 58.800,-. Goedkopere versies, vanaf EUR 40.000,-  komen later in 2019 naar Nederland.

Hierbij het gehele lijstje van de leverbare Tesla Model 3 auto’s:

  • 1610 Kg (Standard RWD)
  • 1704 Kg (Standard AWD)
  • 1672 Kg (Mid Range RWD)
  • 1730 Kg (Long Range RWD)
  • 1847 Kg (Long Range AWD)
  • 1847 Kg (Performance)

 

RWD betekent achterwiel aangedreven, AWD betekent vierwiel aangedreven.

Het verschil in gewicht wanneer we kijken naar de topversie is dus te verwaarlozen. 

Bij de goedkopere versies, en die gaan we in 2019 met vele duizenden op de weg zien, is het zelfs zo dat de batterijauto gewoon een stuk lichter is dan een waterstofauto.

Dit vind je misschien ook leuk…

Schoner

Schoner

is een vrachtwagen op waterstof schoner? Ja, mits …   Een vrachtauto op diesel verbruikt ongeveer 1 liter dieselolie op 3,5 km. Een liter dieselolie verstoken veroorzaakt 2.620 gram CO2 uitstoot. Per kilometer is dat 749 gram CO2.  Daarnaast kost het maken van...

Lees meer
kosten

kosten

Kosten Eén km met een 40-tons truck op waterstof kost aan waterstof 85 eurocent per km. Diesel zit op 42 cent per km. Tesla semi gaat volgens opgave van Tesla voor 10 cent per km aan elektriciteit verbruiken.

Lees meer
Gewicht

Gewicht

Gewicht Bij personenauto's blijkt de elektrische auto al lichter te zijn dan de waterstof auto. Ditzelfde beeld gaan we zien bij elektrische vrachtauto's. Het accupakket is natuurlijk zwaar, maar een brandstofcel, inclusief de extreem sterke waterstof tanks weegt niet...

Lees meer