Is het mogelijk om lonend een waterstofstation te exploiteren?
Kan een pomphouder aan waterstof iets verdienen?
Een waterstof pomphouder moet een bedrag van 1.600.000 euro investeren. Hij kan daarmee 180 kg waterstof per dag leveren. Per auto 5 kg is dus 36 auto’s per 24 uur. ’s Nachts zullen er geen auto’s komen, dus gaan we uit van 18 uur leveren en dus totaal 27 voertuigen.
Het pompstation kan dus maar 27 klanten per dag 5 kg waterstof leveren.
27 klanten per dag is 9.855 tankbeurten per jaar. De pomphouder kan dus 9.855 x 5 = 49.275 kg waterstof per jaar verkopen. Er mag dan geen uur niet geleverd worden.
Omzet is 49.275 x 10 euro is 492.750 euro.
Bruto marge geschat 10% – dit is 3x zo hoog als benzine – is dan 49.275 euro per jaar.
De investering van 1.600.000 euro schrijven we technisch af in 10 jaar, dus 160.000 euro afschrijving
Naast de afschrijving heeft de pomphouder zeker ook 10% jaarlijks aan kosten voor onderhoud, certificatie, reparatie, verzekering, beveiliging, opleiding, toezicht en renteverlies. Het zal zeker meer zijn, maar we doen niet moeilijk.
160.000 euro jaarlijkse kosten en 160.000 euro afschrijving zijn samen 320.000 euro aan kosten per jaar.
De pomphouder verliest dus per jaar 320.000 – 49.275 euro is 270.725 euro per jaar.
Dit is natuurlijk geen realistisch scenario. Er zullen door Shell vier waterstofstations worden gerealiseerd waarvoor Shell per station 1,3 miljoen subsidie krijgt. De pomphouder betaalt dus maar 300.000 euro voor zijn station. De kosten per jaar zouden dan maar 60.000 euro zijn.
Maar…laten we de elektriciteitskosten van het station niet vergeten. Per kg waterstof is voor de compressie naar 700 bar 13% van de energie inhoud van de waterstof nodig. Per kg is dat 65 kWh waarvan dus 8,5 kWh voor de compressie. Totaal 49.275 * 8,5 = 416.000 kWh. Zelfs al kost die elektriciteit maar 10 eurocent per kWh dan zijn de kosten voor compressie al 41.600 euro.
Dus zelfs als zouden de jaarlijkse kosten van het zwaar gesubsidieerde waterstof station maar 60.000 euro bedragen, moet daar nog steeds 41.600 euro worden opgeteld voor de kosten van de elektriciteit. Per saldo legt de pomphouder, ondanks 1,3 miljoen subsidie, er jaarlijks nog steeds 60.000 + 41.600 = 101.600 – 49.275 = 52.325 euro op toe.
Een benzinepomphouder verdient per jaar aan diesel en benzine netto 1,83% van zijn omzet. Met een waterstofpomp haalt diezelfde ondernemer een groot schip van bijleg in huis.
Om die simpele reden moet waterstof enorm worden gesubsidieerd. En dan hebben we het nog maar niet over belastingopbrengsten. Die zijn er bij waterstof niet. En die zullen er ook nooit komen.