Juli 2020
Hoe zit het met de vrachtauto’s
Waterstof truck versus batterij elektrische truck
De grote markt is de 40-tons truckmarkt, in de VS Class 8 trucks genoemd.
De waterstoftruck zou voor de lange afstanden in het voordeel zijn ten opzichte van een elektrische truck.
Nu de eerste vrachtauto’s van Hyundai in Zuid-Korea zijn afgeleverd om in Zwitserland te gaan rijden is direct duidelijk dat de vermeende voordelen, snel tanken en een hoog bereik, niet waargemaakt worden. Zo is het bereik van de Hyundai waterstof truck slechts 400 km. Een Tesla semi, een volledig elektrische truck, heeft een bereik van 800 km, volgens Tesla baas Elon Musk zelfs rond 900 km.
De Hyundai waterstoftruck doet er 20 minuten over om de waterstoftanks volledig te vullen.
De Tesla MegaCharger, de grote broer van de voor Tesla personenauto’s bekende Superchargers, zal met rond 2 MW gaan laden. Tesla heeft gezegd dat 80% van de 800 tot 900 km wordt geladen in 30 minuten. Het laden van 400 km in de Tesla semi zal 15 minuten bedragen. Dit is korter dan het tanken van waterstof in de Hyundai truck.
De Tesla semi, de volledig elektrische truck die in 2020 op de weg komt, legt gedurende de eerste rit van de werkdag van 4,5 uur zo’n 350 km af. De chauffeur koppelt zijn vrachtauto aan de Megacharger en begint direct aan zijn verplichte rust van 45 minuten. De accu is na 12 tot 15 minuten weer volgeladen. Dan kan de chauffeur weer 800 tot 900 km rijden. Maar hij mag die dag wettelijk nog maar 4,5 uur rijden en is dan, zonder tussentijds bijladen, met een resterende 450 tot 550 km accucapaciteit thuis of bijv. in Zuid-Duitsland. De semi kan dan bij de garage gedurende de nacht met lage capaciteit weer volladen. Dan hoeft de chauffeur de volgende ochtend geen 20 minuten diesel of waterstof te tanken. Laden kun je doen tijdens slapen, het tanken van waterstof eist toezicht van de chauffeur.
Een groot voordeel van een batterij elektrische truck is zijn vermogen om rem- of daalenergie terug te winnen. In heuvelachtig terrein kan dat tot 70% energie besparen. De veel kleinere accu van een brandstofcel truck kan veel minder regeneratie aan.
De Hyundai brandstofcel heeft een vermogen van 190 kW. Dat is tamelijk gering. Een dieseltruck heeft een vermogen van 250 tot 350 kW. De Tesla semi krijgt vier elektromotoren van ieder 300 pk. Totaal vermogen van de elektrische Tesla semi rond 1.000 kW die continue beschikbaar zijn.
Een laatste argument als zou een elektrische truck door de zware accu minder laadcapaciteit hebben, is inmiddels achterhaald. De Europese Commissie heeft fabrikanten van elektrische trucks toegestaan het maximum gewicht van 40 ton, te verhogen naar 42 ton. Hiermee kan een elektrische truck precies evenveel lading vervoeren als een waterstof- of dieseltruck.
Eén km met een 40-tons truck op waterstof kost aan waterstof 85 eurocent. Diesel kost 42 cent per km. Tesla semi kost rond 10 cent per km aan elektriciteit.
Die Tesla semi, prijs 180.000 US dollar voor de versie met 800 – 900 km bereik, is binnen twee jaar volledig terugverdiend. De Hyundai waterstoftruck is niet te koop, deze wordt verhuurd. Zou de truck te koop zijn dan zou pijnlijk duidelijk worden dat een waterstoftruck tweemaal zoveel kost als een elektrische truck van Tesla.
Nikola, een fabrikant van waterstof trucks, zou in 2019 zijn eerste waterstof truck, de Nikola One, op de weg hebben. Die vrachtwagen is er nog steeds niet. Nikola heeft recent aangekondigd waterstoftrucks pas in 2023 te gaan leveren. Zij gaan nu eerst … elektrische trucks leveren.
Met een garantie van 1.600.000 km op accu en aandrijflijn, sneller laden dan waterstof tanken, een dubbel zo groot bereik tegen de helft van de kosten, is de accu-elektrische Tesla semi truck qua laadtijd, vermogen, levensduur en kosten, iedere andere truck, waterstof inbegrepen, de baas.